
POBYTOVÁ ODLEHČOVACÍ SLUŽBA
- je určena všem lidem žijícím v domácím prostředí, kteří jsou z důvodu věku, chronického onemocnění (osoby s potřebou včasné paliativní péče, osoby s život ohrožujícím nebo limitujícím onemocněním, př. Roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba, stav s CMP, apod.) nebo zdravotního postižení závislí na pomoci druhé osoby
- poskytuje pečujícím osobám možnost odpočinout si, nabrat síly či vyřídit si neodkladné záležitosti s vědomím, že je o jejich blízkého dobře postaráno
- přijímá dospělé uživatele z celé republiky na dobu maximálně 180 dnů za kalendářní rok
- kapacita zařízení : 2 lůžka pro klienty ve věku 16 let až 19 let + 8 lůžek pro klienty ve věku 19 let a výše
DŮLEŽITÉ!
- prosíme, respektujte pravidlo, že klientům podáváme pouze léky, které jsou na seznamu potvrzeném praktickým lékařem
- léčebné prostředky, které na seznamu nejsou, podávat nemůžeme
JAK POŽÁDAT O SLUŽBU PŘED PRVNÍM POBYTEM
- Kontaktujte nás telefonicky či e-mailem. Zjistíte, zda máme ve vámi požadovaném termínu volnou kapacitu.
- Dotazy k pobytům Vám zodpoví a rezervace pobytů koordinuje sociální pracovník v čase od pondělí do pátku od 8:00 do 12:00 h.
- Můžeme se domluvit na schůzce, kde projednáme potřeby uživatele služby, dostanete veškeré informace a prohlédnete si, jak to u nás vypadá.
- Vyplňte žádost – dvě stránky vyplní uživatel služby a pečující, ostatní stránky (výpis ze zdravotní dokumentace, formulář ORP) vyplní praktický lékař uživatele služby.
- Žádost můžete doručit osobně, e-mailem nebo poštou, a to nejpozději 21 dní před plánovaným přijetím k pobytu. Žádost musí být podepsána uživatelem nebo jeho opatrovníkem.
- Přijatou žádost posoudíme a schválíme nebo zamítneme.
- Před nástupem máte povinnost nás informovat o změnách zdravotního stavu uživatele služby, které nastaly po podání žádosti. Závažné změny zdravotního stavu je nutné před nástupem doložit novou zdravotní zprávou.
JAK POŽÁDAT O SLUŽBU PŘI OPAKOVANÉM POBYTU
- Kontaktujte nás telefonicky či e-mailem. Zjistíte, zda máme ve vámi požadovaném termínu volnou kapacitu.
- Dotazy k pobytům Vám zodpoví a rezervace pobytů koordinuje sociální pracovník v čase od pondělí do pátku od 8:00 do 12:00 h.
- Žádost se znovu nevyplňuje. Musí však být platný formulář ORP (standardně je platný 3 měsíce) a aktualizovaný výpis ze zdravotní dokumentace každé kalendářní čtvrtletí.
- V případě, že se změnila medikace nebo zdravotní stav, je nutné doložit vyjádření praktického lékaře.
- respektujeme jedinečnost každého člověka
- naše péče vychází z přání klienta a péči plánujeme společně
- zachováváme diskrétnost
- podporujeme sociální vazby mezi uživatelem služby, jeho rodinou a blízkými osobami
- poskytujeme podporu a motivaci k udržení či zlepšení soběstačnosti a samostatnosti uživatele služby

Přijetí k pobytu probíhá v pracovní dny standardně v časovém rozmezí 8:00 – 13:00 h, v odůvodněných případech v odpoledních hodinách.
U příjmu je vždy přítomen:
- službu konající asistent, který ubytuje na určeném pokoji, převezme jeho osobní věci a seznámí nového uživatele s prostředím a chodem oddělení;
- zdravotní sestra, která vyplní s uživatelem Příjmovou anamnézu, zkontroluje přinesené léky (léky přebírá v originálním balení!). V případě zjištění dekubitu nebo jiného defektu na těle uživatele, provede fotodokumentaci.
Standardně bývá při příjmu i osoba blízká, která uživateli vybalí osobní věci a spolupracuje s personálem v průběhu příjmu.
Klienti jsou ubytovávaní na jednolůžkových, dvoulůžkových nebo trojlůžkovém pokoji dle aktuální kapacity a potřeb ostatních klientů. Ubytování na jednolůžkovém pokoji nelze garantovat v případě vysoké poptávky po službě, resp. ve více exponovaných měsících.
- nemocným s infekčním onemocněním
- osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytování lékařské péče nebo poskytnutí péče ve zdravotnickém zařízení
- duševní porucha, v důsledku jejíchž projevů by chování osoby závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
- používat vlastní oblečení
- po dohodě s personálem naplánovat svůj denní režim (vstávání, koupel, aktivizační program)
- vyzdobit si svůj pokoj oblíbenými drobnostmi z domova (obrázky, fotografie, sošky)
- účastnit se skupinových programů
- účastnit se mše v kapli hospice
- využít návštěvy dobrovolníků, psychologa a duchovních (různých církví)
- používat internet
- bez vědomí personálu opustit budovu hospice
- porušovat Domácí řád
- zneužívat alkohol nebo jiné návykové látky
- chovat se agresivně a tak, aby jejich chování znemožnilo zajistit bezpečné soužití s ostatními uživateli
- v rámci odpoledního klubu (ve všední dny od 14:00 do 16:00) organizujeme skupinový program pro klienty, kteří mají zájem o setkání s ostatními obyvateli hospice a odlehčovací služby. Kromě sociálního kontaktu je smyslem klubu i aktivizace, zábava a smysluplné trávení volného času.
- nabízíme možnost dopravy asistenčním automobilem během pracovních dnů. Asistenční vůz je vybaven zvedacím zařízením, díky kterému můžeme přepravovat i osoby na invalidním vozíku. Nepřepravujeme osoby vleže, nejsme sanita. Službu je třeba domluvit předem (minimálně 1 týden před zahájením služby);
- kondiční cvičení pod dohledem fyzioterapeuta je určeno klientovi, který spolupracuje. Cílem tohoto cvičení je udržet pohyblivost kloubů, zlepšit celkovou kondici a vitalitu, udržet stávající soběstačnost a sebeobsluhu. Cvičení je prováděno nepravidelně, podle volné kapacity fyzioterapeuta. V případě, že má uživatel/rodina zájem využít toto cvičení, je třeba k příjmu doložit podrobnější výpis ze zdravotní dokumentace nebo komplexní lékařskou zprávu, aby fyzioterapeut mohl vyhodnotit stav klienta a navrhnout vhodné cvičení.
- 07:30 – 08:30 h servírování snídaně, podání stravy, podání léčebných přípravků
- 08:30 – 10:30 h ranní hygiena, koupání, polohování, úkony zdravotní péče
- 10:30 – 12:00 h individuální péče o uživatele, polohování
- 12:00 – 13:15 h servírování oběda, podání stravy, podání léčebných přípravků, odpočinek
- 13:15 – 16:00 h odpolední hygiena, individuální péče o uživatele
- 15:00 – 16:00 h svačina, polohování
- 16:00 – 17:00 h odpolední hygiena, polohování
- 17:00 – 17:30 h servírování večeře, podání stravy, podání léčebných přípravků
- 17:30 – 18:45 h večerní hygiena
- 19:00 – 20:30 h večerní toalety, podání léčebných přípravků, polohování
- 20:30 – 21:30 h servírování druhé večeře, individuální péče
- 23:30 – 00:00 h kontrola uživatelů, polohování, noční klid
- 00:00 – 05:00 h noční klid s pravidelnou kontrolou uživatele dle aktuálního stavu a domluvy
- 05:00 – 06:00 h kontrola uživatelů, ranní hygiena, polohování
Výše uvedený režim se přizpůsobuje individuálním potřebám klienta.
Klientům Pobytové odlehčovací služby je poskytována sociální péče a plánovaná zdravotní péče.
Lékařskou péči neposkytujeme.
Sociální péče je poskytovaná v níže uvedeném rozsahu:
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, imobilní uživatel je polohován min. 1x za 2 hodiny;
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu. Druhý den po příjmu je realizována důkladná hygiena uživatele ve vaně či ve sprše. Každý uživatel odkázaný na pomoc 2. osoby je minimálně 1x za 5 dní koupán ve vaně. Soběstačným uživatelům služby je vana nabízena dle potřeby a jejich zájmu;
- poskytnutí stravy;
- poskytnutí ubytování;
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím;
- sociálně terapeutické činnosti;
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí;
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti.
Plánovaná zdravotní péče je poskytovaná v níže uvedeném rozsahu:
- podávání léků;
- provádění zdravotních úkonů na základě vystaveného ORP;
- řešení mimořádných událostí, které neohrožují zdraví nebo život uživatele.
Neplánovaná zdravotní péče:
- patří sem mimořádné události, které ohrožují zdraví nebo život uživatele;
- náhlý zdravotní výkon (např. převaz při stržení kůže) provádí zdravotní sestra, informaci o změně zdravotního stavu sdělí kontaktní osobě a požádá praktického lékaře o změnu ORP;
- při lehkých zdravotních obtížích (např. kašel, zvracení, bolest, teplota, zácpa, průjem) vyhodnotí zdravotní sestra závažnost zdravotního stavu uživatele, podá SOS medikaci, která je povinnou součástí výpisu ze zdravotní dokumentace uživatele. Informace o změně zdravotního stavu vždy sdělí kontaktní osobě. V případě, že SOS medikace vyplněná není, i při lehkých zdravotních obtížích pak hrozí riziko přivolání RZT a následný přesun do nemocnice;
- při středních zdravotních obtížích kontaktuje zdravotní sestra praktického lékaře. V případě, že není možné kontaktovat praktického lékaře, zdravotní sestra přivolá RZT. Poté postupuje podle rozhodnutí RZT (odvoz do nemocnice + vrácení po vyšetření zpět/odvoz do nemocnice s hospitalizací/stabilizace a setrvání uživatele na pobytu + změna medikace). Druhou možností je kontaktovat pečující osobu/rodinu uživatele, aby si pečující osoba zajistila vyšetření u praktického nebo odborného lékaře. Informace o změně zdravotního stavu vždy sdělujeme kontaktní osobě;
- při závažných zdravotních obtížích (zástava dechu nebo oběhu) osoba prvního kontaktu zahajuje neprodleně první pomoc, včetně resuscitace. Dále přivolá zdravotní sestru, která přivolá RZT.
Propuštění z pobytu probíhá každý den, standardně v časovém rozmezí 8:00 – 18:00 hodin, v odůvodněných případech do 19,00 hodin. U propuštění je vždy přítomen službu konající asistent.
U propuštění standardně bývá i osoba blízká, která uživateli sbalí osobní věci a spolupracuje s personálem v průběhu propuštění. V případě, že není při propuštění přítomna osoba blízká, uživateli pomáhá službu konající asistent.
POSTUP PŘI PODÁVÁNÍ STÍŽNOSTÍ
-
- Stížnost má právo podat uživatel služby, rodinní příslušníci i jiné osoby písemnou či elektronickou formou, telefonicky nebo ústně.
- Všechny stížnosti či připomínky považujeme za podněty pro zlepšení kvality poskytované péče a služby. Podané stížnosti v žádném případě neohrozí kvalitu a přístup našich zaměstnanců k Vám či Vašim blízkým.
- Zabýváme se i anonymním podáním stížnosti. Písemnou stížnost je možné poslat poštou či vhodit do schránky TŘI, z.ú.., umístěné v suterénu vedle recepce.
- Stěžovat si můžete u koordinátora pečovatelské služby: pobytovaOS@hospic-cercany.cz, a také přímo u ředitele TŘI, z.ú.: reditel@hospic-cercany.cz.
- Za vyřízení případných stížností a připomínek je zodpovědný ředitel TŘI, z.ú.
- Za vyřízení stížnosti či připomínky vůči řediteli TŘI, z.ú. odpovídá předseda správní rady TŘI, z.ú.
- Všechny podané stížnosti evidujeme. Stížnost posuzujeme bez zbytečného odkladu a ve lhůtě maximálně 7 dnů od obdržení stížnosti, následně Vás písemně seznámíme s naším stanoviskem či způsobem nápravy.
- V případě Vaší nespokojenosti se způsobem či výsledkem řešení stížnosti se můžete obrátit s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti na:
-
- 1. nezávislý orgán: Krajský úřad Středočeského kraje, Zborovská 11, 150 21 Praha 5
- 2. nezávislý orgán: Kancelář veřejného ochránce práv, Brno, Údolní 39, 602 00.
-
PROJEKT JE REALIZOVÁN S FINANČNÍ PODPOROU HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY A STŘEDOČESKÉHO KRAJE

