
PRO KOHO JE SLUŽBA URČENA
Pečujeme o nevyléčitelně nemocné pacienty všech věkových kategorií, kteří chtějí žít a dožít doma.
Základní podmínky přijetí do péče
- nevyléčitelně nemocný je v konečné fázi svého onemocnění, má před sebou život v řádu několika týdnů či měsíců
- pečující osoba musí být přítomná během celého dne
- bydliště nemocného je do 30 km od Čerčan
- informovaný svobodný souhlas nemocného
- schválení žádosti lékařem domácího hospice
NÁŠ PŘÍSTUP
Vycházíme z přesvědčení, že pro člověka je nejlepší být na konci svého života doma v kruhu svých blízkých.
Zaměřujeme se na zlepšování kvality života pacientů s nevyléčitelnou nemocí a jejich rodin.
Respektujeme jedinečnost každého člověka.
Péči plánujeme společně s pacientem a rodinou. Jsme jejich oporou.
Tým DH je nemocnému a jeho rodině k dispozici 24 h, 7 dnů v týdnu.
JAK POŽÁDAT O SLUŽBU
Nejjednodušší je přijít osobně na sociální oddělení TŘI, z.ú., Sokolská 584, Čerčany, kde Vám poradí a pomůžou s vyplněním všech potřebných dokumentů. Rádi Vám poradíme i po telefonu 605 110 221 a to v čase:
PO 9:00 – 13:00
UT 9:00 – 13:00
ST 12:00 – 16:00
ČT 9:00 – 13:00
PÁ 9:00 – 13:00
Vyplněné a podepsané dokumenty přineste osobně, nebo pošlete poštou na výše uvedenou adresu organizace.
Poradit se s námi, jak postupovat, můžete přímo se staniční sestrou 731 453 066.
Informace Vám poskytne i Váš praktický lékař.
Léčba a péče vychází z konkrétních potřeb pacienta. Je zaměřená na mírnění potíží, které způsobuje základní onemocnění, tišení bolesti a emocionální podporu nemocného a jeho rodiny.
Nabízíme služby multidisciplinárního týmu, kde úzce spolupracují lékař, zdravotní sestra, sociální pracovník, psycholog a kaplan. Nabízíme tak komplexní odbornou péči.
K ošetřovatelské a lékařské péči nabízíme i zapůjčení kompenzační pomůcek (oxygenator, polohovací lůžko, invalidní vozík.)
V rámci péče je možnost využít i naších odlehčovacích terénních služeb (pomoc při osobní hygieně, či podávání..).
První návštěva v rodině proběhne, co v nejkratší době po předání žádosti od sociálního oddělení a schválením žádosti lékařem domácího hospice. Pacient a jeho rodina se seznámí se zdravotní sestrou, která jim představí celý tým domácího hospice a obeznámí je podrobně s průběhem péče.
- Zdravotní sestra při první návštěvě
- identifikuje pacientovy problémy, dohodne plán péče, zhodnotí potřebu kompenzačních pomůcek a poskytne rodině kontakt na půjčovnu.
- provede komplexní vyšetření (změření fyziologických funkcí, glykémie, zjištění příjmu tekutin, jídla …)
- v případě potřeby provede kompletní hygienu pacienta, převaz defektů, ošetření a proplach žilních vstupů
- věnuje se prevenci dekubitů
- aplikuje léky, injekce, náplasti.
- poučí pacienta a rodinu ohledně léčby, aplikaci léku, polohování, hygieny, proplachu vstupů, výměny náplasti
- doporučí vhodné zdravotnické prostředky pro péči o stomie, chronické rány a při inkontinenci.
- soustředí se na kvalitu ošetřovatelské péče a symptomatickou léčbu, u které respektuje autonomii a volbu pacienta
- založí dokumentaci, která zůstává v průběhu péče v rodině. Do dokumentace pravidelně u každé návštěvy zaznamenává průběh péče
Příjmová návštěva lékaře
- probíhá v nejbližším možným termínu, nejpozději však do 24 hodin od přijetí pacienta do péče
- další kontrolní návštěvy lékaře jsou plánovány v intervalech dvou týdnů, nebo vždy když je jeho přítomnost v rodině nevyhnutná
Průběh péče
- četnost návštěv zdravotní sestry se odvíjí od aktuálního zdravotního stavu pacienta, standardně probíhá minimálně 2x týdně, v případě potřeby i vícekrát na den
- telefonický kontakt je samozřejmostí 1x denně a dále dle potřeby pacienta a rodiny, rodina má k dispozici mobilní číslo na sestru ve službě
- u každé další návštěvy sestra provádí ošetřovatelské úkony v souladu s aktuálním stavem pacienta, realizuje dohodnutý plán péče a provádí kontinuální hodnocení, aby při změně stavu provedla úpravu terapeutického režimu (pacient a rodina jsou o každé změně informováni)
- zdravotní sestra opakovaně učí pacienta a pečujícího, jak zmírňovat symptomy nemoci
- klademe důraz na potřebnou komunikaci s pacientem a rodinou,věnujeme čas naslouchání a obavám pacienta a jeho rodiny
- zajišťujeme psychickou podporu pacienta a jeho rodiny, v případě potřeby poskytujeme krizovou intervenci, řešíme psychologické sociální a duchovní problémy
- ve chvíli úmrtí (dle předchozí domluvy – je na rodině, jestli chce naši přítomnost) vyráží zdravotní sestra do rodiny, počká na ohledání zemřelého, po domluvě s rodinou pomáhá s pietní úpravou těla a kontaktováním pohřební služby, poskytne psychickou podporu pozůstalým
Nejste si jistí, zda potřebujete péči domácího hospice?
- v rámci našich služeb Vám můžeme poskytnout podpůrně konzultační návštěvu
- zdravotní sestra vyjíždí do rodiny (na základě předchozí domluvy rodiny a sociálního pracovníka a po řádném schválení žádosti lékařem domácího hospice) a zhodnotí zdravotní stav pacienta
- při akutní potřebě aplikace léčiv nebo ošetření sestra kontaktuje lékaře a se souhlasem pacienta (nebo pečujícího) a s podepsaným informovaným souhlasem, aplikuje léky a provede ošetřovatelský výkon dle ordinace lékaře
- zdravotní sestra edukuje pacienta a rodinu v oblasti, kterou identifikuje v dané chvíli jako potřebnou (nebo o kterou si pacient či pečující zažádá), poskytne informace o dalších možnostech péče a léčby vhodné pro pacienta a jeho rodinu (např. domácí hospic, lůžkový hospic, domácí péče, sociální služby, půjčovna pomůcek), poskytne kontakty na praktického lékaře, onkologa, atd.
- služba je zpoplatněná: sestra 400 Kč, lékař 800 Kč, doprava 10 Kč/km
Péče domácího hospice je poskytována zdarma klientům pojišťovny VZP, VoZP, OZP, ZP Škoda, ČPZP a ZPMV, kteří splňují podmínky dané pojišťovnou. Zda tyto podmínky pacient splňuje, vyhodnocuje lékař a zdravotní sestra při první návštěvě pacienta.
Pro pacienty, kteří nesplňují podmínky pojišťovny k úhradě péče domácího hospice je služba zpoplatněná jednorázovým vstupním poplatkem 700 Kč a následně paušálním poplatkem 200 Kč na každý den péče.
Nejsme si jistí, zda k Vám patříme
Vaši nejistotu můžeme vyřešit jednorázovou podpůrně – konzultační návštěvou. Na místě pak zhodnotíme nutnost naší péče a můžeme se domluvit na dalším postupu. Ambulantní výjezd je hrazený. Sestra: 400 Kč, lékař: 800 Kč, doprava 10 Kč/km.
Platí se jen za dny, kdy nás navštívíte?
Ne, poplatek je 200 Kč na den a nezáleží, zda proběhla návštěva, nebo byl jen telefonický kontakt.
Zvládneme to?
Budeme se o to snažit, abyste péči o svého blízkého s naší pomoci zvládli jak nejdéle to bude možné.
Potřebujeme pomoct s hygienou a s občasným hlídáním nemocného.
Pravidelnou hygienickou péči a hlídání nemocného neděláme. Můžeme Vám poskytnout kontakty na naše terénní služby, nebo na terénní služby ve vašem okolí.
Navštíví nás i lékař?
Ano, lékař patří do týmu domácího hospice. Navštíví Vás po první návštěvě sestry a to nejpozději do 24 hodin. Další návštěvy lékaře jsou dle stavu pacienta.
Stížnost má právo podat uživatel služby, rodinní příslušníci i jiné osoby písemnou či elektronickou formou, telefonicky nebo ústně.
Všechny stížnosti či připomínky považujeme za podněty pro zlepšení kvality poskytované péče a služby. Podané stížnosti v žádném případě neohrozí kvalitu a přístup našich zaměstnanců k Vám či Vašim blízkým.
Zabýváme se i anonymním podáním stížnosti. Písemnou stížnost je možné poslat poštou či vhodit do schránky TŘI, z.ú., umístěné v suterénu vedle recepce.
Stěžovat si můžete u koordinátora domácího hospice: stanicnisestraDH@hospic-cercany.cz, a také přímo u ředitele TŘI, z.ú.: reditel@hospic-cercany.cz.
Za vyřízení případných stížností a připomínek je zodpovědný ředitel TŘI, z.ú.
Za vyřízení stížnosti či připomínky vůči řediteli TŘI, z.ú. odpovídá předseda správní rady TŘI, z.ú.
Všechny podané stížnosti evidujeme. Stížnost posuzujeme bez zbytečného odkladu a ve lhůtě maximálně 7 dnů od obdržení stížnosti, následně Vás písemně seznámíme s naším stanoviskem či způsobem nápravy.
V případě Vaší nespokojenosti se způsobem či výsledkem řešení stížnosti se můžete obrátit s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti na:
1. nezávislý orgán: Krajský úřad Středočeského kraje, Zborovská 11, 150 21 Praha 5
2. nezávislý orgán: Kancelář veřejného ochránce práv, Brno, Údolní 39, 602 00.
